Motorsporlarının dünyada en ilgi çeken organizasyonlarından biri olan Dünya Ralli Şampiyonası'nın en hızlı ve en popüler araçları olan WRC'ler (World Rally Car) yüksek teknolojileri, inanılmaz mühendislik teknikleri ve hızları ile ralli severlere büyük haz veriyor. Peki nedir bu WRC? Onu bu kadar özel bir araç yapan ne?


Dünya Ralli Şampiyonası'nda fabrika takımlarının ürettiği ve geliştirdiği WRC araçlar görüntü itibarı ile günlük yaşamda gördüğümüz araçlardan pek de farklı değil. Subaru Impreza, Peugeot 206, Mistubishi Carisma her gün rastlayabileceğimiz türden araçlar. Gerçekte ise bu araçlar sadece görüntü olarak WRC'lere sadece benzemekten öteye gidemiyor.


WRC'ler 2.0 litre hacminde, turbo beslemeli ve güçleri sınırlamalar yüzünden 300 beygirde kalıyor. Fakat 550 Nm'ye ulaşan torkları ve x-trac ve sequentil şanzıman sistemleri ile hızlanma değerleri mükemmel. Etaplara ve yarışlara göre değişen şanzıman oranları yüzünden takımlar herhangi bir hızlanma değeri veremiyorlar ama şurası bir gerçek ki bu araçların 0-100 km hızlanmaları dört saniyenin altında. Dört tekerlekten çekiş sistemi, bu araçların viraj dönme kabiliyetlerini en üst seviyelere çıkarabiliyor.


Güvenlik sistemi her mekanik sporda olduğu gibi WRC'ler de en üst seviyede. Roll-bar ve Roll-cage diye isimlendirilen, aracın içine monte edilen özel alaşımlı boru kafesler, tüm vücudu saran koltuklar, altı noktadan bağlı emniyet kemerleri, çatlamaya ve kırılmaya dayanlıklı yangın depoları ve bilgisayar kontrollü yangın söndürücüler, sürücü ve yardımcı sürücü güvenliğinin bu araçlarda her şeyden önce düşünüldüğünün en önemli göstergesi.


Bu araçları özel yapan sadece motor güçleri ve hızları değil. Belki bu araçların popülaritesini en üste taşıyan şey araçları hazırlayan, kullan, yöneten ve hizmet veren ekip. Bir fabrika takımın her yarışa elekronik mühendislerinden doktora, mekaniklerden aşçılara kadar oluşmuş 60-70 kişilik ekipler halinde gidiyor ve yarış süresince bu insanlar uyumadan dinlenmeden araçlarının başarısı için koşturuyorlar.Her mekanik sporda olduğu gibi ralli sporunda da ekip çalışmasının önemi çok büyük fakat bu araçları ve ekipleri özel yapan en önemli unsur yapısı itibari ile ralli sporunun uzun süren ve dayanıklılığı en ön planda tutan etaplara sahip olması.


Kaynak: Emre Gümüş