YA RABBİ ŞÜKÜR DEMEK;
Daima nimet ve ikram-ı Rabbaniye karşı duyulan minnet ve Mahcubiyetin ifadesidir.
Şükrün ifadesinde; Tekrarının, Devamının ve fazlalaşmasının arzu edildiği gizlidir.
Çok şükür denilince Ya Rabbi bunu devam ettir, bunu çekme, bunu kesme arzusu vardır insanda. Yemeği yedin çok şükür dedin, ne güzel. Ya Rabbi bunu yine devam ettir demektir.

YA RABBİ HAMD OLSUN DEMEK;
Hamd edersen Elhamdülillah Yani Ya Rabbi bu kadar kafidir, fazlasını arzulamam, Kanaat hududundan bir santim ilerlemesini istemiyorum demektir. Beni bu aleme bıraktın, beni bu halime bırak isteği vardır Hamd'da. Elhamdülillah dedin ‘'Buna teşekkür ederim, Yani yeter Kafi bana demektir''

Halbuki Şükürde, kafi Ya Rabbi ama devam ettir vardır.

O Halde; İnsanın başına Musibet, Felâket, Sıkıntı, Güçlük, ve Bela geldiği zaman en büyük silah Hamd'dır burada.

Hamd edilecek yerde şükür yapmak, Şükredilecek yerde Hamd etmek caiz değildir. Hemde tehlikelidir.

Elhamdülillah diyen bir insan ne demek istemiştir?

Ya Rabbi Kudretlerin kaynağı sensin, her şey senin arzunla mümkündür. Ben halime razıyım, Belaya'da Saadete'de, Beni bu halimden bu halimi arayacak hale sokma demektir Hamd.

Elhamdülillah çok şükür demek ise; Halime razıyım beni bu halimi bana aratma, Peşinende, Ya Rabbi sana teşekkür ederim demektir.

Ben seni tanıyan, Sen beni tanıyan yarattın, bunlardan dolayı Hamd ediyorum, fena bir kul, Asi münkir bir kimse yaratabilirdin bu bana kafidir demektir. Hamd bütün belaların önüne set çekmektir.

Çok ince haller vardır, Hamd veya Şükrün hangisini yapmak gerekir noktasında hataya girebilir insan.
Bundan dolayı bu hataları yok etmek için ESTAĞFURULLAH demek lazımdır.

Onun için çok Şükür Elhamdülillah deyip ikisini birbirine karıştırdımı insan, Bunların ikisini birbirinden ayıran ESTAĞFURULLAH'tır. Demek ki tövbe ESTAĞFURULLAH demek lazımdır.