Multitronic Teknolojisi (Audi) - Delinetciler Portal

Multitronic Teknolojisi (Audi)

  1. Sürekli degisen oranlı vites kutusu(multitronic)

    Multitronic'deki güç aktarımı 300 Nm'ye kadar torkları aktarabilen çok plakalı bir zincirle sağlanıyor.

    Audi, kısaca CVT adı verilen sürekli değişken oranlı transmisyon sistemini A6 2.8 modeli ile birlikte sunmaya başlıyor. Bu şanzıman sistemi bu kadar yüksek güçlü ve yüksek torklu bir motorda ilk kez kullanılıyor. Ayrıca Audi'nin Multitronic adını verdiği sistem hem normal otomatik şanzımanların hem de sürekli değişken oranlı şanzımanların (CVT) aksine performans ve yakıt tüketimi bakımından düz vitesli şanzımanlardan daha kötü değil; daha iyi. Audi, Multitronic ile mevcut otomatik vites sistemlerine göre atılan adımı, ön odacıklı (prechamber) dizel motordan TDI (direk enjeksiyonlu turbo dizel) motoruna geçişe benzetiyor.


    Başlangıçta, Audi multitronic sadece önden çekişli Audi A6 2.8 ile sunulacak (sedan ya da station). Gelecekte diğer motorlar ve diğer modellerde de sunulacak.

    Geleneksel otomatik transmisyonlar dört ya da beş vites oranına sahipken, multitronic teorik olarak sınırsız sayıda orana sahip. Bunun yanında, otomatik vitesli otomobillerde hiç görülmeyen avantajları var. Düz vitesli transmisyondan daha spor sürüş özellikleri sunuyor. Vites değişiklikleri sırasında sarsıntı olmadığı için otomatik transmisyondan daha yumuşak. Yakıt tüketimi düz vitese sahip modelden bile daha düşük. Geçmişteki sürekli değişken oranlı transmisyonlardan farklı olarak, multitronic alışılmış hoş sürüş duygusunu sağlıyor; aynı devirde kalmıyor, bunun yerine sürücünün duyulabilir bir motor devri artışıyla hızlandığının farkında olmasını sağlıyor.


    Sürekli değişken oranlı işleve ek olarak, multitronic 6 sabit oranlı elle kullanım da sunuyor. Sürücü bütünüyle otomatik sürüşün kolaylığıyla daha çok katılım gerektiren, spor düz vitesli sürüş arasında istediği zaman seçim yapabiliyor.

    Daha düşük yakıt tüketimi, daha çabuk hızlanma.

    Multitronic transmisyona sahip otomobil, beş vitesli düz vitese ve 5 vitesli tiptronic vitese sahip otomobile göre daha iyi hızlanma ve yakıt tüketimi değerlerine sahip, sadece son hızı biraz daha düşük.

    Kolay vites değiştirme.


    Multitronic vites değişikliklerini normal otomatik şanzımanlardan daha da iyi yapıyor. Vites oranları adım adım değil, sürekli bir şekilde değişiyor. Bu nedenle, değişiklikler olurken hiçbir sarsıntı olmuyor. Bu da ek konfor sağlıyor.

    Sportif sürüş hissi.

    Daha önce sunulan sürekli değişken oranlı transmisyonlar motorun sürekli olarak aynı devirde çalışmasını sağlıyordu. Aracın davranışı çok hantal geliyordu ve buna çok alışmak gerekiyordu. Multitronic'te ise, motor devri hızlanma sırasında uyumlu bir şekilde yükseliyor. Multitronic sürücünün alışık olduğu olumlu hissi hızlanma sırasındaki duyulabilir bir motor devri artışı olarak sunuyor. En verimli çalışma devrine yakın devirler kullanılarak da yakıt tüketiminin gereksiz bir şekilde olumsuz olarak etkilenmemesi sağlanıyor.

    Audi multitronic'in diğer bir avantajı da programlanmış altı orana sahip elle değiştirme seçeneği. Sürücü otomatik vitesin kolaylığıyla sportif elle değiştirme arasında istediği zaman seçim yapabiliyor. Ayrıca, tiptronic direksiyon simidiyle yarış sürücüleri gibi elini direksiyondan ayırmadan vites değiştirmek mümkün.

    Multitronic'in ardındaki teknoloji.


    Her motor en iyi çalıştığı bir devir aralığına sahiptir. Otomobiller bu motor devrini her hızda kullanabilmek için vites kutusuna sahiptir. Bir vites kutusu ne kadar fazla orana sahipse aracın performansı o kadar artar ve yakıt tüketimi de o kadar düşer. Multitronic tarafından sunulan teorik olarak sonsuz sayıda vites oranı tabii ki sadece beş vites oranından daha iyi. Otomobil üreten şirketlerin geliştirme bölümlerindeki mühendisler sürekli değişken oranlı transmisyon ilkesini ve avantajlarını uzun bir süreden beri biliyordu ama Audi, mevcut CVT'lerin dezavantajlarına sahip olmayan ve güçlü, yüksek torklu bir motorda kullanılabilecek sürekli değişken oranlı bir transmisyon üretmeyi başaran ilk şirket oldu.

    Temel multitronic ilkesi.

    Audi multitronic transmisyon, iki çift konili makara arasına gerilmiş bir zinciri kullanılıyor. Her bir çift konili makara, biri sabit biri aynı eksende hareket eden iki diskten oluşuyor. Gücü aktaran zincir her iki diskin de üzerinde hareket ediyor.

    İki, çift konili makaranın her biri, üzerinde zincirin belli bir çapta hareket ettiği bir silindir görevi yapıyor. Aktarma oranı iki makaranın zincirin temas ettiği noktalardaki çaplarıyla, yani iki çap arasındaki oranla belirleniyor. İki farklı boyuttaki vites dişlisi arasında da aynı ilke geçerli.

    Multitronic'in özel yanı makaraların boyutlarının değiştirilebilmesi. Çift konili tekerlekler birbirine doğru itildiğinde, zincir, disklerin eğimli iç yüzeyi üzerinde yukarı doğru hareket eder. Zincirin hareket çapı bir makarada arttırılır ve diğerinde de azaltılır, böylece aktarma oranı değişir. Bu basit ilke çok karmaşık bir elektro-hidrolik kontrol birimi, bütün sisteminin akıllı bir şekilde yönetimi ve gelişmiş bir üretim bilgisi gerektirir.

    Hassas, kademesiz bir şekilde vites değiştirilmesi motorun en uygun devir aralığında çalışmasına olanak tanır. Herhangi bir sarsıntı oluşamaz çünkü vites "değişikliği" sürekli, kayar bir harekettir.

    Çok plakalı zincirle güçlü aktarım.


    Multitronic'te güçlü aktarım için kullanılan çok plakalı çelik zincir uzun bir ömre sahiptir ve daha da önemlisi 300 Nm'ye kadar torkları aktarabilir. Güçlü, yüksek torklu motorlarda sürekli değişken oranlı şanzımanın kullanılabilmesini sağlayan da bu çok plakalı zincirdir (En üstteki resim).

    Çok plakalı zincir herhangi bir sorunla karşılaşmadan makaraların iç yüzeylerinin üzerinde sayısız kez kayabilir. En uzun zincir ömrü için uzunlamasına kaymaması önemlidir, yani makaranın döner hareketine göre. Bunu önlemek için, geleneksel sürekli değişken oranlı transmisyonlarda son derece yüksek bir basınç uygulanmaktadır. Zincir iki makara arasında gerektiğinden çok daha fazla gerilir. Bu da verimliliği % 10'a varan oranında azaltır. Hidro-mekanik bir tork algılayıcısı multitronic'te zincir temas basıncını kontrol eder. Böylece transmisyon daha verimli hale gelir ve yakıt tüketimi düşer.

    Hız ayarlı akıllı kontrol.

    Multitronic'te kullanılan elektronik kontrol sistemi doğrudan şanzımanla bütünleşik hale getirilmiş. Otomatik çalışma durumundayken, seçilen sürüş biçimi, yol ve trafik koşullarına göre en uygun vites değiştirme programını seçiyor, tıpkı DSP'ye sahip geleneksel bir 5 vitesli otomatik şanzımanda olduğu gibi. Vites değiştirme programları çok ekonomikle çok spor arasında değişiyor. Multitronic'te bu sisteme Dinamik Kontrol Programı (DRP) adı veriliyor.

    Geleneksel sürekli değişken oranlı transmisyon ile multitronic arasındaki en hissedilir fark motor devrinin daha hassas olarak kontrol edilmesi. Sürücü gaza bastığında normal bir otomatik şanzımanda alt vitese geçmiş gibi devir yükselir. Motor devri hızlanma sırasında yoldaki hızla birlikte yükselir. Hız kontrol ilkesi sürücüye otomatik vitesin sesini ve sürüş özelliklerini aktarır ama vites değişiklikleri sırasında herhangi bir sarsıntı yaşanmaz.

    Elle değiştirilen altı vitesli kullanım olanağı.

    Multitronic konforlu, akıllı bir otomatik transmisyonla daha sportif elle değiştirme arasındaki seçimi sürücüye bırakıyor. Elle vites değiştirildiğinde motorun frenleme etkisi de daha iyi kullanılabiliyor.

    Magnezyumdan şanzıman yuvası.

    Yağla birlikte toplam ağırlığı 90 kg; magnezyum ve alüminyum kullanılarak ve diğer ağırlık tasarrufu sağlayan tasarım önlemleriyle bu başarılı sonuca ulaşılmış. Bu nedenle multitronic transmisyon benzer bir beş vitesli otomatik şanzımandan daha hafif. Daha düşük ağırlık, daha düşük yakıt tüketimi ve daha dinamik bir sürüş anlamına geliyor.

    Çok dinamik bir kullanım sunuyor. - Esneklik ve hızlanma düz vitesli şanzımandan daha iyi. Gaz pedalına basıldığında çok çabuk tepki veriyor.

    Ortalama yakıt tüketimi 5 vitesli otomatik şanzımana göre yüzde 9.3 daha düşük. Düz vitesli şanzımana göre yüzde 2.1 daha düşük.

    Hem şehir içi hem de şehir dışı yolculuklarda kademesiz ve hiçbir sarsıntı hissedilmeyen vites değişiklikleri sayesinde çok yumuşak bir sürüş. Daha düşük motor devri sayesinde 5 vitesli otomatik şanzımana göre daha iyi ses düzeyi. Römork çekmeye çok uygun çünkü en yüksek tork kalkıştan itibaren kullanılabiliyor.


  2. 2011-03-22 #2
    multitronıc geri vites müşürü nerde

  3. 2011-03-22 #3
    Audi multitronic şanzumanın geri vites müşürü nerededir

  4. 2013-03-03 #4
    merhabalar audi a6 multitronik arabamda geri vites sorunu var geri vitese attigim zaman araba hareket etmiyor. geri vtes göstergesi yanip sönüyor geri vitese atildigini görmüyor (sensor)arzali denildi. Neden olabilir

  Okunma: 40144 - Yorum: 3 - Amp